nightcrawler.webblogg.se

En 23 år gammal nörd och anglofil som dricker för mycket kaffe och låtsas vara djup. Älskar superhjältar men faller alltid för skurken. It's a problem.

The Hunger Games botar Fransmänsfobi...

Kategori: Nörd

 
Har under en vääääldigt lång tid nu velat läsa den sjukt hypeade boken The Hunger Games. Men har inte riktigt velat köpa den för liksom... Nej, jag vet inte men jag var lite skeptisk där va. Så jag tänkte att jag kunde låna den på biblioteket någon gång. Men 1) den var alltid utlånad och 2) jag är seriöst sämst i Sverige på att lämna tillbaka böcker så det var nog ingen bra ide. Och sen häromdagen var jag inne i en stor affär här i Chambourcy som hette Fnac, eftersom Jean-Hubert sagt att "You haaaave to go there because they have aaaaall the comics". Bara det att han missat den lilla detaljen att ALLT därinne var på franska. Böcker. Spel. SERIER. Jahaja tänkte jag och började gå mot utgången när mina ögon fastnade på The Hunger Games. I mitt huvud skred jag fram i slowmotion alá actiondrama mot bokhyllan och när jag öppnade boken hörde jag en änglakör tjoa. DEN VAR PÅ ENGELSKA.
 
Jag var så lättad över att ha hittat en bok jag kunde förstå att jag var tvungen att köpa den. Jag hade redan varit inne i en massa affärer där alla Fransmän blev helt förolämpade när de kom och skulle vara artiga och serviceinriktade och frågade "vill ni ha hjälp" (tror jag iallafall :S) och jag sa "Sorry, I don't speak french." Istället för att ta det på engelska så fnyser dem och går därifrån (Marie har sagt att det är för att de inte KAN engelska. Jag vet inte vad som är värst, det är ohövlighet. Haha.). Börjar nu tycka att det är ganska läskigt att gå in i affärer här för man får alltid samma bemötande. Så jag blev så lättad över att inte behöva springa ut ur affären med en massa förnärmade fransmän stirrande efter mig. Nu kunde jag KÖPA något. Och han i kassan kunde dessutom lite engelska. Allt blev bra tack vare The Hunger Games. 
 
Sen har den legat här i ett par dagar nu och igår kväll började jag läsa. Idag har jag mer eller mindre suttit fastklistrad vid boken. Sjukt bra. Eller handligen är iallafall sjukt bra, tycker författarens sätt att skriva på är lite irriterande men det är nog för att hon skriver Jag-form i presens. Sjukt konstigt känns det. Men fan, den är riktigt bra. Förstår varför den är så hypead nu. Och jag tänker läsa vidare. Tror de hade båda uppföljarna på engelska också :D
 
God natt och puss.
 


Kommentarer

  • Emma säger:

    Babe saknar dig, men är så glad över att du bloggar från Frankrike!!!

    Svar: Hihih åh jag saknar dig med honey <3
    nightcrawler.webblogg.se

    2012-08-31 | 22:56:07
    Bloggadress: http://emmywood.com

Kommentera inlägget här: